صنابع بسته بندی BTM

صنایع بسته‌بندی BTM

چاپ سیلک و مزایای آن

چاپ سیلک و آشنایی کامل با آن

چاپ سیلک یا Screen Printing یکی از روش های چاپ صنعتی برای تصاویر است. امروزه صنعت چاپ در دنیا جزو مشاغل پر درآمد میباشد که انقلابی در کسب و کار کارخانجات و تولید کنندگان ایجاد کرده است.

در این مقاله شما بطور کامل با این نوع چاپ آشنایی پیدا میکنید.
با ما همراه باشید

مزایای چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک بر روی کلیه سطوح مسطح و مدور (گرد):

 این نوع چاپ مثل چاپ تامپو بر روی قطعات صنعتی و هدایای تبلیغاتی قابلیت چاپ دارد مانند: چاپ روی حوله ، چاپ روی پارچه ، چاپ روی نایلکس ، چاپ روی نایلون ، چاپ روی کیف دستی ، چاپ روی شیشه ، چاپ روی کارتن ، چاپ روی جعبه ، چاپ روی بادکنک ، چاپ روی ورقهای فلزی ، چاپ روی لوازم خانگی ، چاپ روی ظروف یکبار مصرف ، چاپ روی بطری های پلاستیکی و فلزی ، چاپ روی فیلتر خودرو ، چاپ روی ظروف مواد غذایی.

با استفاده از دستگاه های پنوماتیک گرد زن و مسطح زن میتوان کلیه سطوح مسطح و مدور ذکر شده را چاپ بزنید. و کلیه قابلتهای این نوع چاپ و بازار چاپ و تبلیغات را از آن خود کنید.

هزینه های چاپ و تیراژ :

بر خلاف بسیاری از انواع چاپ ها که کار چاپ تیراژ پایین صرفه اقتصادی و قابلیت ندارد در این نوع چاپ تیراژ چاپ محدودیت نداشته و هم از نظر اقتصادی و هم از نظر تیراژه کاملا قابل اجرا میباشد.

تنوع و کار با رنگها:

 در بیشتر چاپ ها از یک مدل رنگ با شرایط خاص مورد استفاده قرار میگیرد ولی در این نوع چاپ تنوع رنگ بستگی به جنس کالا قابل تعویض میباشد. مانند : ظروف یکبار مصرف که بیشتر مواد تزریق انها ار مواد pp میباشد باید حتما رنگ pp در چاپ بکار برود تا رنگ ار روی کالا پاک نشود و همچنین دیگر رنگ ها مانند رنگ pvc ، رنگ uv و رنگ پایه آب که هر کدام از رنگها نسبت به جنس و نوع کالا در چاپ سیلک اسکرین قابل تعویض میباشند.

کیفیت چاپ و شفافیت در چاپ:

در بیشتر چاپ ها از پودر و جوهر استفاده میشود و بعد از انتقال بر سیلندر یا زینگ در چاپ افست روی کالا چاپ میشود ولی در این نوع چاپ ، چاپ با رنگ بصورت مستقیم بر روی کالا چاپ میشود و همین امر باعث درخشندگی و شفافیت بالا چاپ میشود.

فضای یک کارگاه:

 شما میتوانید در کمترین فضا ، حداقل 3*4 این نوع چاپ را انجام دهید. سادگی در آموزش و نصب و با کمترین هزینه میتوان صاحب شغل مستقل و پردرآمد باشید.

رنگهای کاربردی در چاپ سیلک اسکرین

رنگ در چاپ سیلک اسکرین که جزو ملزومات و خدمات چاپ سیلک محسوب میشود بستگی به نوع و جنس کالا دارد در اینجا چند نمونه از رنگها و کاربرد انها را توضیح میدهیم.

رنگ pvc : بیشتر برای قطعات صنعتی abs و پلی اتیلن و نایلون ، جعبه ، کارتن و جلد مدارک استفاده میشود (حلال ریتارد).

رنگ pp : برای قطعات صنعتی و ظروف یکبار مصرف و پوشه دکمه دار استفاده میشود (حلال ریتارد).

رنگ روغنی : برای نایلون و نایلکس و جعبه ولی دیر خشک میشود (حلال بنزین).

رنگ اورینت و بیگمنت ، پلاستیزول : برای چاپ پارچه و تیشرت بصورت برجسته انجام میشود (حلال روغن گشایش).

در انتخاب رنگ باید دقت داشته باشید که رنگ مورد نظر با جنس کالایی که میخواهید چاپ بزنید باید هم خانواده باشند.
در جدول رنگها 5 رنگ اصلی آبی ، قرمز ، زرد ، مشکی و سفید در صنعت چاپ کاربرد دارد ار ترکیب این رنگها به میتوان رنگهای دیگر را نیز بوجود آورد.

پاک کننده شابلون

یکی از خصوصیات و با ارزش این نوع از چاپ پاک کردن طرح از روی شابلون است که این امکان را میدهد که مجددا روی شابلون بتوانیم عکاسی کنیم.

این مزیت باعث میشود بار ها از یک شابلون بتوان استفاده کرد. البته نوع و جنس مرغوب توری در این امر نقش زیادی دارد در این مرحله از دو روش استفاده میشود.

وایتکس : توری شابلون را به مدت چند ساعت درون محلول وایتکس قرار میدهیم بعد با دستمال و آب شستشو میدهیم. این روش تقریبا قدیمی شده و باعث میشود توری پوسیده و زود از بین برود.

پودر پاک کننده شابلون : این روش پودر پاک کننده شابلون را با 8 لیتر آب مخلوط کرده و بصورت مایع در می آوریم سپس روی سطح شابلون اسپری میکنیم و بعد با حلال ریتارد و پنبه شابلون را پاک میکنیم. این روش آسیبی به جنس شابلون نمیرساند.

نکات کاربردی و تجربه ای

ظاهر نشدن شابلون : ممکن است شابلون درست ظاهر نشود باید دقت کرد به ترکیب ؛ لاک و حساس کننده ، محیط با نور کم ، کشیدن مواد حساس بر روی توری چاپ سیلک بصورت یک لایه نازک و میزان نور دهی شابلون به درستی انجام شده باشد. اگر شابلون در زمان ظهور لاک سست شد و کامل ریخت میزان نور دهی کم بوده و بلعکس. اگر مقاومت شابلون بالا رفته و ظاهر نمیشود میزان نور دهی زیاد بوده است.

گرفتگی شابلون در هنگام چاپ : بدیل باز بودنه سیستم چاپ سیلک اسکرین و هوای که به رنگ میخورد ممکن است رنگ درون شابلون سفت و گرفتگی ایجاد کند در این مواقع باید رنگ را با حلال رقیق کنیم و شابلون را از زیر با حلال تمیز کرده و رفع گرفتگی کنیم سپس چند نمونه تست زده و بعد شروع به کار کنیم.

سایه انداختن چاپ : در این موارد فشار پارو و شل بودن رنگ عاملان اصلی هستند.

موارد استفاده از چاپ سیلک اسکرین

از چاپ سیلک میتوان در چاپ روی نایلون ، نایلکس ، تقویم ، سرسید ، جلد مدارک ، شیشه ، هدایای تبلیغاتی ، قطعات صنعتی ، کاور کت و شلوار ، چاپ روی پارچه ، جعبه کارتن ، کیف ، کفش ، قطعات الکترونیک ، پوشه دکمه دار ، چاپ روی ظروف یکبار مصرف ، چاپ روی بادکنک و … استفاده کرد.

کاربرد چاپ سیلک در صنعت

از دستگاه چاپ سیلک در صنایع خودرو سازی ، پلاستیک ، الکترونیک ، کالاهای پزشکی ، مواد غذایی و لبنی ، لوازم ورزشی ، اسباب بازی ، محصولات بهداشتی و آرایشی ، مواد شوینده و پاک کننده ، ظروف یکبار مصرف ، هدایای تبلیغاتی ، نایلون ، نایلکس ، تقویم ، سرسید ، جعبه ، کارتن ، پارچه ، البسکو ، چرم ، جلد مدارک ، پوشه دکمه دار ، برچسب ، پلاک ، چاپ بادکنک ، چاپ لیبل قطعات صنعتی ، لنت خودرو ، فلیتر روغن خودرو ، فیلتر هوا خودرو ، قطعات لوازم خانگی ، جارو برقی ، ماشین لباسشویی ، بخاری،سطل روغن ، سطل ماست ، ظروف غذا ، ظروف چینی ، صنعت کاشی و … میتوان بهره برد. همچنین کاربرد بسیاری در صنعت و در بازار چاپ هدایای تبلیغاتی دارد.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.6 / 5. تعداد آرا: 5

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراکگذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Follow us on
Instagram

ما را در اینستاگرام دنبال کنید تا از پیشنهادات ما آگاه شوید و نکات زیادی در مورد بسته‌بندی‌های طلقی به دست آورید!