صنابع بسته بندی BTM
صنایع بسته‌بندی BTM

بسته بندی خلاقانه محصولات با ۱۰ ایده هوشمندانه (قسمت اول)

به آخرین خرید خود توجه کنید. چه چیزی عامل خرید شما بود؟ واقعا آن جنس و محصول را نیاز داشتید یا عوامل دیگری مانند بسته بندی محصول شما را به خود جذب کرده بود؟ بسته بندی خلاقانه محصولات مختلف: مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی و … . تأثیر شگفت‌انگیزی در انتخاب شما برای خرید دارند.

گاهی‌اوقات طرح روی جلد و بسته‌ی محصولات احساسات خاصی را در ذهن بیدار می‌کند که علی‌رغم شباهت محتویات درون بسته، میل به خرید یک محصول خاص در شما شکل می‌گیرد. برای مثال شاید شما هم تجربه خرید یک بطری شامپوی زیبا را صرفا به خاطر جذابیت ظاهری آن، داشته باشید. بسته بندی محصولات به شکل قابل توجه، باعث می‌شود احساس خاصی در خریدار بیدار بشود؛ توجه و حواس او جلب و جذب بشود. بسته بندی مواد غذایی و سایر محصولات بسیار در فروش و بازاریابی مهم است.

در ادامه به نمونه‌های چشم‌گیری از بسته بندی خلاقانه محصولات پرداخته‌ایم:  

۱. استفاده از الگوها

با طرح‌هایی ساده و رنگ‌هایی مناسب می‌توان بسته بندی محصولات را بسیار جذاب و زیبا کرد. طرحی ساده به کمک عناصری آشنا می‌تواند چشم‌نواز و جذاب باشد. برای مثال برای بسته بندی ابزارآلات می‌توان به سادگی از رنگ‌ها و طرح‌هایی استفاده کرد که هویت و مفهوم ضمنی خاصی را منتقل می‌کنند.

۲. استفاده‌ی مناسب از حجم و فضا

در طراحی بسته‌های مواد غذایی باید به تمام حجم و فضایی که در اختیار دارید، توجه کافی داشته باشید. برای مثال در نمونه‌ای که در تصویر بالا می‌بینید از طرح گل‌داری استفاده شده است، علاوه‌بر اینکه به نظر می‌رسد بسته به ۲ قسمت تقسیم شده است آن را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و در کل زیباتر و شیک‌تر نیز خواهد بود.  

۳. استفاده از سادگی

گاهی‌اوقات سادگی تمام چیزی است که در بسته بندی محصولات به آن نیاز دارید. برای مثال طرح‌هایی که باعث می‌شود نوعی احساس بازیافت و بازگشت به طبیعت در ذهن متبادر بشود، ارتباط خوبی با مخاطب ایجاد خواهند کرد. پَر در تصویر بالا در هماهنگی با رنگ‌هایی مناسب تأثیرگذاری مطلوبی در ذهن ایجاد می‌کنند.

۴. توجه به نوع مشتری و تجربه‌ی او

به نوع مشتری، هدف و تجربه‌هایی که هر گروه از مشتریان دارند، دقت کافی داشته باشید. برای نمونه در تصویر بالا محصول که نوعی دم‌پایی راحتی است، علی‌رغم اینکه در دسته‌ی محصولات نه چندان مجلل قرار می‌گیرد، چون متعلق به قشر خاصی از مشتریان هدف‌گیری شده است، طراحی و بسته بندی لوکس و خاصی دارد.

۵. بسته بندی به مثابه‌ مکمل محصول

بسته بندی محصولات باید به نوعی مکمل محتویات درونی بسته باشد. در این شکل، شفافیت بسته باعث می‌شود که درون آن به خوبی دیده بشود. نوعی صداقت و وضوح در این نوع بسته بندی وجود دارد که موجب می‌شود مشتری از خرید جنس اطمینان داشته باشد؛ زیرا تولیدکننده با صداقت و اطمینان درون بسته را به نمایش گذاشته است. 

۶. بامزه و مفرح‌بودن

استفاده از عناصر طنز باعث می‌شود توجه مخاطب چند برابر حالت عادی به محصول‌تان جلب بشود. برای مثال در نمونه‌ای که در اینجا قرار داده‌ایم، هم رنگ و هم تصویری به‌کار گرفته شده جذاب، بامزه و مرتبط با محصول هستند. علاوه‌بر آن، وضوح داخل بسته همان‌طور که قبل‌تر عنوان شد در کنار طرح تصویر روی بسته، نشان‌گر صداقت تولیدکننده و کیفیت محصول است. 

۷. برجستگی و شاخص‌بودن

استفاده از رنگ‌های متعدد و تصویری برجسته و جالب توجه که با عادت‌های بصری کمی در تضاد است نیز به جلب توجه مشتری می‌انجامد. برای مثال در تصویر بالا، رنگ‌های گوناگون ضمن جذب نگاه مشتری، نوعی احساس شادمانی و نشاط را نیز در ذهن بیدار می‌کند.

۸. ساختارشکنی

وقتی محصولی تولید می‌کنید که بسیار عمومی است و نمونه‌های دیگر آن در قالب برندهای دیگر با شما رقابت تنگاتنگی دارند، باید کمی ساختارشکن عمل کنید. برای نمونه عسل‌ها معمولا در بسته بندی شبیه کوزه یا شیشه‌هایی ساده قرار می‌گیرند. در این‌صورت بهتر است از طرحی نو و غیرکلیشه‌ای کمک بگیرید. در تصویر ظرفی برای بسته بندی عسل طراحی شده است که از جنس موم بوده و با قراردادن فتیله‌ای در انتهای آن، پس از اتمام عسل، می‌توانید ظرف را بسوزانید و مانند شمع از آن استفاده کنید.  

۹. توجه به کاربرد

توجه به کاربرد و کارکرد محصول نیز در برخی مواقع منجر به تولید ایده‌های جالبی در بسته بندی محصولات می‌شود. برای مثال در اینجا تصویر بطری لیموناد دیده می‌شود. این بطری‌ها معمولا برای هدیه در هنگام رفتن به مهمانی به صاحبخانه اهدا می‌شوند. پس تولیدکننده با دقت نظری که درباره کاربرد و کارکرد نهایی این محصول به خرج داده است، بطری را به حالت کادوپیچ درآورده است که ایده‌ای جالب و کاربردی است.

۱۰. استفاده از طرح‌های مفهومی

لازم نیست، طراحی بسته محصول‌تان چیزی کاملا واضح باشد. گاهی‌اوقات استفاده از طرح‌های مفهومی نیز می‌تواند جالب توجه باشند. برای مثال در تصویر بالا، طرحی ساده از چهره و موهای زنی روی بسته قرار گرفته است و خطوط موی چهره تمام بسته را دربرگرفته است. در نگاه اول شاید منظور از وجود این خطوط کاملا درک نشود، اما با نگاهی دقیق‌تر ضمن آگاهی از شکل روی بسته، حس مورد نظر نیز در رابطه با محصول به مخاطب القا خواهد شد. 
این مطلب ادامه دارد. 

چقدر این پست برایتان مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراکگذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.