صنابع بسته بندی BTM
صنایع بسته‌بندی BTM

بسته بندی خلاقانه محصولات با ۱۰ ایده هوشمندانه (قسمت دوم)

به آخرین خرید خود توجه کنید. چه چیزی عامل خرید شما بود؟ واقعا آن جنس و محصول را نیاز داشتید یا عوامل دیگری مانند بسته بندی محصول شما را به خود جذب کرده بود؟ بسته بندی خلاقانه محصولات مختلف: مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی و … . تأثیر شگفت‌انگیزی در انتخاب شما برای خرید دارند.

گاهی‌اوقات طرح روی جلد و بسته‌ی محصولات احساسات خاصی را در ذهن بیدار می‌کند که علی‌رغم شباهت محتویات درون بسته، میل به خرید یک محصول خاص در شما شکل می‌گیرد. برای مثال شاید شما هم تجربه خرید یک بطری شامپوی زیبا را صرفا به خاطر جذابیت ظاهری آن، داشته باشید. بسته بندی محصولات به شکل قابل توجه، باعث می‌شود احساس خاصی در خریدار بیدار بشود؛ توجه و حواس او جلب و جذب بشود. بسته بندی مواد غذایی و سایر محصولات بسیار در فروش و بازاریابی مهم است.

 در ادامه به نمونه‌های چشم‌گیری از بسته بندی خلاقانه محصولات پرداخته‌ایم:

۱.درهم شکستن محدودیت‌ها

اگر محصول شما دست‌تان را کمی برای ابراز خلاقیت در بسته‌ بندی می‌بندد نباید نگران باشید. واقعیت این است که هیچ محدودیتی برای خلاقیت وجود ندارد. کافی است شیوه ابراز خلاقیت را در بسته بندی محصولات را پیدا کنید. برای نمونه اگر محصول‌تان صابون است، لزومی ندارد که دچار کلیشه‌های تکراری در بسته بندی بشوید. با استفاده از انواع جعبه‌ها و بسته‌ها و البته طرح‌های روی آن می‌توانید خلاقیت را در بسته بندی نشان بدهید. 

۲.نوین و جدیدبودن

برای اینکه طراحی شما در بسته بندی مدرن و جدید به‌نظر برسد، باید از فونت‌های نوشتاری، خطوط و رنگ‌های ساده و مشخص استفاده کنید. برای مثال در بسته‌بندی تصویر بالا، سادگی خود به ابزاری در جهت جذب نگاه مخاطب بدل شده است، به‌طوری‌که همه کنجکاو هستند که از محتویات درون بسته اطلاع پیدا کنند و ببینند که محصول مناسب چه مصرف‌کنندگانی است.

۳. استفاده از جنس و بافت‌های گوناگون

می‌توانید در انتخاب جنس بسته‌ها نیز خلاقیت به خرج بدهید. استفاده از جنس‌ها و بافت‌های گوناگون باعث ایجاد تجربه حسی منحصربه‌فردی در مخاطب خواهد شد. برای مثال در این نمونه استفاده از بافت و جنسی جدید و جالب در بسته بندی باعث می‌شود که مشتری علاوه‌بر تجربه بصری از دیدن بسته بندی از نظر لمسی نیز با آن درگیر بشود.

۴.استفاده از رنگ‌ها و جذابیت خود محصول

برخی محصولات مانند آب‌نبات‌ها در قالب رنگ‌های مختلف، ظرفیت لازم برای به‌کار گرفته‌شدن در طراحی جذاب بسته بندی را دارند. برای مثال وقتی آب‌نبات‌هایی در رنگ‌های مختلف تولید می‌کنید، در بسته بندی محصولات خود می‌توانید طوری عمل کنید که این تفاوت و رنگارنگی به چشم مخاطب بیاید.

۵.توجه به ریشه‌ها

در بسته بندی محصولات به جنس اصلی و ریشه محصول تولیدی نیز دقت کنید. استفاده از طرح‌هایی که پیوند محصول با طبیعت را یادآور می‌شود، ضمن ارائه تلویحی کیفیت جنس، حس خوب آشنایی را به ذهن متبادر می‌سازد. در این تصویر و محصولات بهداشتی و آرایشی به کمک رنگ‌های طبیعی و طرح‌های موجود در طبیعت، احساس ارگانیک‌بودن و سلامت کالا نیز در مخاطب ایجاد می‌شود.

۶.به‌کاربردن خلاقیت

خلاقیت کلید اصلی رشد در دنیای اخیر است. محصولات متنوع و گوناگون در بازارهای مختلف تنها وقتی به موفقیت می‌رسند و با اقبال روبه‌رو خواهند شد که در آنها خلاقیتی موجود باشد. برای مثال در تصویر بالا برای بسته بندی صابون از جنس شیر، آن را به شکل یک بستنی طراحی کرده‌اند که بسیار جالب توجه مخاطب قرار می‌گیرد.

۷. توجه به داخل بسته بندی

درون بسته بندی نیز درست به اندازه‌ی بیرون آن مهم است. به‌ویژه اگر محصول‌تان از اجزای مختلفی تشکیل شده باشد، بهتر است در بسته بندی درونی هر قسمت را در جایی مجزا قرار بدهید و از رنگ‌های متفاوت و جذاب کمک بگیرید. به نمونه‌ای که در تصویر بالا قرار گرفته‌ است توجه کنید. 

۸. کاربرد دومنظوره

ایده خوب دیگری که در بسته بندی محصولات مفید است، چند منظوره‌بودن بسته بندی است. برای نمونه می‌توانید جنس بسته بندی ظرف مواد شوینده را طوری طراحی کنید که پس از اتمام محتویات بسته، کارکرد آن به گلدان تغییر پیدا کند. در شکل نیز مشاهده می‌کنید که این ظروف پس از مصرف، قابلیت تبدیل‌شدن به گلدان را دارند.

۹. بازی با حواس مخاطب

سعی کنید تمام حواس ۵گانه مخاطب را درگیر کنید. جذابیت بصری، لمسی، بویایی و … ؛ همگی در کنار هم بسیار مفید واقع خواهد شد. تلاش کنید با طراحی جالب و مفرح، توجه مخاطب را به بسته جذب کنید و او را برای خرید و انتخاب محصول ترغیب کنید.

۱۰. نشان‌دادن خود محصول

گاهی‌اوقات نیز نیازی به طراحی‌های خاصی برای بسته بندی محصولات نیست. یعنی فقط کافی است خود محصول را در بسته بندی مشخصی نشان بدهید تا کیفیت و شکل زیبای آن را به نمایش گذاشته و باعث جذب مخاطبان بشوید. اگر کیفیت و طراحی خود محصول بسیار چشم‌گیر و مناسب باشد، لزومی ندارد که حتما از بسته بندی ویژه‌ای استفاده کنید تا مخاطب را به خرید ترغیب کنید.
این مطلب ادامه دارد.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراکگذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.